Veganvåfflor!

Jag minns det som att vi hade jäst i våffelsmeten när jag var liten. Jag har haft ett recept som jag använt i några år, men tycker inte att de blir tillräckligt frasiga, framför allt saggar de ihop sig på en gång. Så, lite modifikation och några förändringar och jag måste säga att jag blev nöjd med resultatet som kommer här nedanför.

dsc_0006
ca 6-7 st

Ingredienser
3 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
50 gram mjölkfritt margarin
1,5 dl havre- eller sojamjölk
1,5 dl vatten
1,5 dl havre- eller sojagrädde
10 g jäst (ca 1/4 paket)
1 tsk vaniljsocker

Smält margarinet. Blanda i mjölk och grädde och värm till fingertemperatur. Rör ut jästen. Blanda i de torra ingredienserna och vispa till en slät smet. Låt den sen stå och jäsa i rumstemperatur i minst en halvtimme. Sen är det dags att grädda och äta med sylt, sojaglass och/eller grädde efter önskemål. Voilà, bara att njuta!

Jag gjorde inte slut på all smet på en gång och trodde då att den skulle vara förstörd till nästa dag (eftersom det är jäst i den). Visst hade den fortsatt jäsa, men det var bara att ta ut den ur kylen, röra om och grädda, det funkade hur fint som helst!

0 Responses to “Veganvåfflor!”



  1. Kommentera

Kommentera

