Beas Kaffekaka

Vissa kalalr den här typen av kakor för kärleksmums. för mig har den alltid hetat Beas Kaffekaka och funnits nedskriven med blyerts på ett vitt papper. Tyvärr är jag ugnslös (!) för tillfället, så jag kan itne baka och bjuda på några bilder. Ni får testa själva och se hur god den blir!

Ingredienser
5 dl socker
225 g smält mjölkfritt margarin
4 dl sojamjölk
6 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

Glasyr
5 dl florsocker
50 g smält margarin
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4-8 msk starkt kallt kaffe

Kokos till garnering

Gör så här
Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och socker. Tillsätt margarin och mjölk och rör ihop. Häll upp i smord och bröad stor kakform eller långpanna. Grädda ca 10-15 minuter i 225 graders ugnsvärme. Låt svalna.

Blanda alla ingredienser till glasyren och bred ut den över kakan. Strö över kokos – färdig att ätas!

PS. Jag har halvt blivit lovad veganska biskvier imorgon. Mmm, kan inte bärga mig! Om löftet infrias ska jag försöka sno åt mig receptet och lägga upp det på bloggen.

1 Response to “Beas Kaffekaka”


  1. 1 blomma februari 12, 2009 kl. 7:34 e m

    på ett rättvisekafé i uppsala centrum finns veganska biskvier. kommer inte på just nu var kaféet heter… men den var god! hurra!


Kommentera

