Sugen på en snickers?

Twix var min favoritchoklad innan jag blev vegan. Snickers har jag egentligen aldrig riktigt gillat. Fast jag är ju ett fan av att blanda sött och salt. Dessutm brukar allt som innehåller nötter vara gott i min mun. Så jag hittade på receptet nedan, en blandning av det bästa!

Ingredienser:

18 chokladhushållswaffers

0,5 dl jordnötter (saltade och rostade)

75 g Mörk (block-)choklad (inte all mörk choklad är vegansk – kolla innehållsförteckningen och undvik smörfett!)

 

Kola:

2 dl sojagrädde (för matlagning, inte den vispbara sorten)

0,5 dl ljus sirap

0,5 dl socker

50 g mjölkfritt margarin

1-2 msk kakao

ev en nypa chilipulver

 

Blanda alla ingredienser till kolan i en tjockbottnad gryta eller en stekpanna (inte teflon utan helst något lite tyngre). Koka upp och låt puttra utan lock på svag värme i ca 1 timme. Akta så det inte blir för varmt – brännt socker är inge vidare – rör ca var femte minut.

Lägg ut rånen på ett bakplåtspapper. Hacka eventuellt jordnötterna (då blir det enklare att göra snygga bitar, men å andra sidan är det gott med hela nötter) och blanda i dem i den färdigkokta kolan. Häll kolasmeten över rånen och bred ut den så gott det går. Smält blockchokladen i micron eller i vattenbad på spisen och häll den sedan över kolan. Ställ kallt tills de stelnat, sen går det lätt att skära upp lagom stora (eller små) bitar. Enklast är det om man vänder på hela kakan och skär mellan (och i) rånen.

1 Response to “Sugen på en snickers?”


  1. 1 idathé november 29, 2008 kl. 11:15 e m

    Denna kommentar finns även på min blogg:
    Kul att höra av dig! Jag tänkte nästan dödförklara din blogg så det var riktigt i sista minuten som du startade upp en ny. Du hittar den fortfarande under Veronika i min blogroll.

    Håller definitivt med om att det skulle va kul att träffas, men men… Du får ta och göra nåt storslaget som David så kanske jag tittar in en helg

    Annars så kommer Li Min hit under julen! Och sen så har jag lyckats träffa både Sara och Antonette i år. Trenden verkar dock vara att människor kommer hit istället för att jag far och träffar dom…

    Hoppas du har det bra! Kram och god lilla-jul!


Kommentera

